powerofreuben

Alla inlägg under oktober 2013

Av Mari - 23 oktober 2013 20:57

I söndags red jag lite på Reuben och sen så red Bus barbacka i alla gångarter och fick skritta av honom ordentligt.


       


I måndags fick Reuben vila och igår blev det en timmes skritt-tur ut då jag fick sällskap av en tjej i stallet vars häst inte riktigt igångsatt.

Idag red Bus lektion för Sandra, mycket fokus på sitsen och tempoväxlingar av det jag såg. Imorgon tänkte jag åka ut på morgonen och klippa Reuben, han blev rätt svettig idag. Kanske rider en sväng ut också, syster ska ta honom på fredag då jag ska iväg på tjej-middag.


Var ute på skogspromenad med Ozzy imorse, han fick springa lite lös och det inge svårt att hålla reda på honom när han har sitt rosa täcke på sig :).

   

Tränat både igår och i förrgår, imorgon blir det träning igen tänkte jag!

//M



Av Mari - 19 oktober 2013 21:41

Har haft fullt upp som vanligt, jobbat, tränat och så stall. Reuben har fått ta det ganska lugnt i veckan mest träning i paddocken från marken. Igår red Bus barbacka på honom och gjorde några riktigt bra galoppfattningar. Idag blev det lite gymnastik-hoppning för Bus och Reuben över låga sockerbitar, mest träning på att styra ordentligt och förbereda innan hindret. Bägge skötte sig strålande, Reuben är hur sjysst som helst och går över även om han hamnar lite fel eller inte kommer helt rakt över heller.


   

 



Har tränat lite fler pass nu på sistone men kortare, känns bra faktiskt. Lyckedes få upp fyra repetioner på 80kg i bänk häromdagen och markade på 160 kg, knäböjen har jag tagit det lite lugnt med då jag var öm i höger knä ett tag men nu verkar det ha släppt så ska försöka komma upp på lite vikter där också. Det är inte så långt kvar till DM och det vore kul om man kunde få till några bra lyft då!


Snart mot sängen *gäsp*.

//M

Av Mari - 15 oktober 2013 14:57

Just när man tycker att allt går så himla smidigt så då kommer ju motgångarna. Reuben skenade iväg med vagnen i torsdags, som tur var så klarade han sig utan skador. Vagen höll förvånansvärt bra, bara ena skackeln var lite böjt och nån bräda måste sättas på plats.

Jag har varit såå arg på mig själv ett par dagar eftersom det var mitt fel då jag satt i andra tankar och styrde för nära brevlådorna när vi var tillbaka vid stallet = vagnen fastnade i alltihopa och det blev en himla liv då brevlådorna hängde på vagnen och jag som inte var beredd hade ju inte en chans att hålla honom. Tyvärr så var jag tvungen att spänna av vagnen då han dragit över en åker och hoppat över ett par diken och stannat på en plätt med diken runt om, egentligen hade det bästa varit om han kunnat ha vagnen efter sig på en gång. Dessutom var jag ensam i stallet så jag hade ingen chans att spänna på vagnen sen igen synd nog.




   

Reuben har varit lite nervigare än vanligt och lite bakskygg och igår så tränade vi lite med vagnen och han hade den efter sig några meter sen på slutet så vi var nöjda. Idag tränade jag i paddocken, drog en kratta omkring Reuben och i början var han lite sjåpig men på slutet brydde han sig inte alls fast den gick emot bakbenen på honom. Sen sparkade jag lite boll och det var också lugnt, kastade den på honom också från olika håll och han stod lugnt kvar på slutet. Sen satte jag på körhuvudlaget (m. skygglappar) och gjorde om allt men det var inga problem. 

Blev ett långt stallpass idag, när vi var klara i paddocken så gick vi och kikade på brevlådorna som han var väldigt misstänksam mot, vi gick förbi dem ett par gånger och jag slammrade lite på dem också och det var såklart lite läskigt men på slutet så gick det också bra. De är fortfarande så farliga att han tittar lite extra men det fick räcka så idag, istället så tog vi en sväng ut där jag tömkörde bakom och det var inga problem trots bilar, cyklister och lastbilsmöte. 


Lekte med boll i paddocken:

 


Tömkörde ute sen:

 


Det fixar sig nog med lite tålamod! Har typ tänkt ut 100 saker jag borde gjort annorlunda i torsdags men vad hjälper det nu, det bara försöka reda ut härvan man lyckats fixa till :P.


//M



Av Mari - 9 oktober 2013 22:01

Igår så red syster ut en sväng barbacka på Reuben medans jag mockade och fixade maten.


 


Idag fick Bus prova på att rida för instruktör på Reuben. Det var nog jobbigt för henne i början att tänka på händer, hälar och sits men säkert nyttigt. På slutet såg det riktigt bra ut och de slutade när det gick som bäst! Instruktören som hette Sandra sa att hon tyckte att Reuben var rolig att rida och det ju kul att höra :).


 


Hann/ orkade inte med nån träning idag, sov bara en timme på dagen efter att ha jobbat inatt men som tur är så är jag ledig två nätter nu och hinner ta igen mig. Ska fixa stallet imorgon, borde ta tag i ridningen men är det fint väder så lutar det åt att köra en sväng!


Snart dax för välbehövlig sömn!

//M



Av Mari - 7 oktober 2013 19:49

Idag var kiropraktorn ute och gick igenom Reuben och hundarna. Reuben hade nån liten låsning men överlag fin tyckte hon, Idas Charlie var också bra han hade en lite rejäl låsning i nacken bara. Ozzy var det värre med, hon sa att han hade rejäla låsningar som suttit i ett tag, så jag hoppas på att han ska bli bättre nu.


Reuben fick springa lite lös i paddocken innan kiropraktorn kom och imorgon ska han ut på en lugnare tur sen är det bara rida på som vanligt.


     


Ska iväg och jobba natt snart!

//M

Av Mari - 6 oktober 2013 20:35

Har varit iväg på domar-utbildning sen i fredags, så nu är jag klar distriktsdomare i styrkelyft! Det blir väl till att försöka engagera sig lite för att hjälpa Elve på sin post som domaransvarig i Östrasvealand och höja nivån både på klubbnivå och distriktsnivå. 


I fredags så åkte jag till stallet med syster innan utbildningen och red ut på Reuben och hon fick låna Bento. Hästarna var ganska pigga men det blev inte allt för ansträngande tur då Bento stått ett tag. Idas hund Charlie fick också följa med.


   


Blev att åka till stallet direkt efter Eskilstuna, skyndade mig med att sela på medans det var dagsljus ute och körde ut på ca en timmes runda. Blev en hel del trav och Reuben blev ganska varm, kan bero på att han fick reflextäcke på sig också, men verkade pigg och energisk i övrigt.


 


Snart mot sängen, imorgon kommer kiropraktorn och ska behandla Reuben, Ozzy och Charlie. Få se om hon hittar nåt fel :P.


//M




Av Mari - 2 oktober 2013 22:02

Var ute i stallet igår och skulle motionera Reuben, eftersom han vilat tre dagar så var jag lite fundersam på hur smart det är att sätta vagn bakom hästis. Hade inte behövt oroa mig, ham uppförde sig exemplariskt! Blev väl ca 40minuter ute i vackert väder!


   


Idag blev det lite gymnastik-hoppning för Reuben och Bus, jag red en stund innan och kände mig sämst (utan stigläder m kass balans) men Reuben är en väldigt förlåtande häst.. För Bus och Reuben gick det jättebra, ställde upp hinder på mittlinjen och de fick rida i serpentinbågar över först en vända i trav och sen ett par vändor i galopp. Reuben har verkligen blivit stadigare och mer vändbar, det var inga större problem alls! Efteråt så sadlade Bus av Reuben och så red hon en sväng barbacka och skrittade av, jag följde med till fots med Ozzy. När vi gick förbi fårhagen kom alla fåren springandes och trodde att de skulle få mat :D.


             


Imorgon ska jag försöka plugga ordentligt inför helgen, har kommit en bit på vägen men det kunde vara bättre..

 


Bäst att lägga sig och få lite sömn!

//M



Av Mari - 1 oktober 2013 10:03

Reuben har fått vila lördag, söndag och igår fick jag sms om att han sett halt ut på väg till hagen så jag åkte ut för att kolla. När jag hämtade honom i hagen så linkade han rejält fram upp till stallet. Kratsade ur hovarna och upptäckte att han hade sten rejält fastkilat under höger fram i övrigt hittade jag inga fel, ingen, värme, svullnad, sår.. Släppte honom i paddocken och kollade efteråt och då tyckte mig inte se nån hälta, dock så var han lite mer försiktig i steget än annars. Var ute en sväng på kvällen sen också och då travade och galloperade han glatt lös i paddocken så jag antar att det inte var nåt annat. Planen är att kanske rida ut en sväng idag, men det så fint väder så det lite lockande att spänna på vagnen också.. Frågan är hurpass dramatisk han kommer vara efter tre dagars vila :).


Reuben i paddocken:

   


Ska på domarutbildning i helgen (styrkelyft), håller på försöka plugga in lite i regelboken men det är lite småsegt. Ikväll blir det träning, Bus och Ida ska med och prova på streetdance medans vi tränar.


//M


Presentation


Hona i mina bästa år (nåja). Delar en underbar tinker vid namn Reuben med syrran och tränar och tävlar styrkelyft och ibland strong(wo)man också.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards